Základová vývojová terapia /vývojové cvičenia/:
Rozvoj nervového systému založená na komplexne-pohybovej terapií.
Na základe tejto terapia sa spustí chod pohybov, ktoré majú pozitívny vplyv na rozvoj mozgu. Deti sa tiež počas terapia dopracujú k vysokým pohybovým schopnostiam. Prostredníctvom týchto pohybových činností sa stimuluje tá časť mozgu, ktorá spravuje reč (čítanie, písanie) človeka.
Celistvosť týchto pedagogicky- rozvojových metód pozostáva s rozvojových terapií zamerané na čas, priestor, pamäť, sluch a reč.
Táto základová terapia je účinná pre vekové kategórie od 5 do 16 rokov:
- oneskorený resp. chybný rečový vývoj (u chlapcov: po dovŕšení 2,5 r.; u dievčat: po 2 r.)
- chybná výslovnosť u dieťaťa
- problémy s vyjadrovaním sa v úplných plnohodnotných vetách po dovŕšení 5 rokov.
- dislexia/ disgrafia (problémy s čítaním/ písaním)
- problematické čítanie/ dobre číta, ale nerozumie tomu, čo číta
- rozumie tomu, čo číta, ale číta so zlou technikou
- nečitateľné písanie, ťažkosti pri písaní/ krčovité písanie/ nevie sa držať riadkov pri písaní
- hypermotil – pri veľmi aktívny/ problémy so sústredením
- poruchy vývoja v predškolskom veku
- slabo-mentálne postihnuté deti
- problémy pri pohybovej šikovnosti
- dieťaťu sa nechce kresliť
- po dovŕšení 5 rokov sa dieťaťu nevyvinula schopnosť používania pravej alebo ľavej ruky
- Vo veku 5 a 16 rokov sa dieťaťu nevyvinula pohybová šikovnosť – resp. nie je dostatočne vyvinutá oproti svojim rovesníkom, tak ho vyšetrím a nastavím vhodnú pohybovú terapiu.
PaedDr. Bartalos Erzsébet Pedagóg v materskej škôlke, učiteľ, vývojár základovej terapie, špeciálny pedagóg – zameraný na deti s poruchami v učení
Výskumy:
• vývoj diagnostických testovacích systémov pre stanovenie školskej zrelosti –DIFER test
- Základný pohybovo-vývojový vyšetrenie na nastavenie
Vývoj:
- Príprava v predškolskom veku –výučba slovenčiny hravou formou
- Základová pohybová terapia